Nap képe
(többi nap képéhez
klikk a képtre.)
|
|
|
Magyar repülők
Bf 109
Magyarország a légierejének fejlesztésében támaszkodhatott az olasz repülőgépgyártásra, de a német Messerschmitt gyár (Bayerische Flugwerke) is szívesen szállított volna magyarországnak gépeket, és a háborús szükséghelyzetben végül Hitler hozzájárult ahhoz, hogy győrben gyárthassanak Bf 109-es vadászgépeket. A magyar vadászgép alaptípusa azonban a Héja vadászgép volt, amely ugyan a Bf 109-el nem ért fel, de képes volt harcba szállni az oroszok repülőivel.
Természetese a Trianoni békediktátum rendelkezései megalázó módon tiltották a légierő kifejlesztését és a pilótákat sem képezhettük ki szabadon, csak titokban..
Regina 2000 - MAVAG Héja vadászgép
Legénység: 1 fő
Motor: Piaggio P.XI RC.40, 985 LE Sebesség: 537 km/h (5500 m-en)
Fegyverzet:
2 db 12,7 mm-es Breda-SAFAT géppuska
Súly: 2080 kg (2880 kg harckészen)
Csúcsmagasság: 10500 m Hatótávolság: 680 km
Fesztávolság: 11,00 m
Hossz: 7,90 m Magasság: 3,20 m
A Caproni leányvállalata, a Reggiane 1938-ban készítette el annak a repülőgépnek a prototípusát, mely kísérteties hasonlóságot mutatott az amerikai Seversky P-35-ös modellel. A kiváló manöverező képességekkel rendelkező Falco-k többségét svéd illetve magyar megrendelésre gyártották, de Olaszországban is hadrendbe állt, nemcsak mint vadász, hanem vadászbombázóként, illetve repülogéphordozón állomásozó vadászgépként is akarták használni az olaszok, ha elkészült volna ilyen hajójuk. A Magyarország által megvásárolt Re 2000-esek Héja néven kerültek alkalmazásra a keleti fronton..
1940-ben a MÁVAG gyár megvásárolta a Re 2000-es gyártásának licenszét. A gépbe Weiss manfred WM 14_b motor került (1030 LE), a fegyverzetet 2 db 12,7 mm-es Gebauer géppuska képezte, és némileg módosították a sárkányt is. Különbözo nehézségek miatt a gyártás csak 1943-ban indult meg, de az ekkor már elavultnak számító Héják nem kerültek harci alkalmazásra, annál is inkább, mert Gyorben megkezdődött a jóval modernebb Me-109-esek összeszerelése. A hazai gyártású Héjákat kiképzésre illetve gyakorlógépként alkalmazták. Bármilyen hihetetlen is, de vannak Magyarországnak olyan adottságai, amelyik kedveznének a fegyvergyártásnak, ha a mindenkori külső környezet ezt nem gátolná. (Ipari központok elhelyezkedése, Győr, Budapest, Miskolc, felszín alatti üzemek létesíthetősége kedvezne a magyar hadiparnak, de a politikai környezet - trianon, varsói szerződés, nato nem)
WEISS MANFRED WM 21 SÓLYOM
Legénység: 2 fő
Motor: 1 db 14 hengeres Gnome et Rhone - WM-14 Kirs NO ; 870 LE
Sebesség: 300 km/h
Fegyverzet: 1 db 7,92 mm-es Gebauer 26/31 M ikergéppuska ; 1 db 7,92 mm-es Gebauer 34 M géppuska ; 240 kg bomba (12 X 10 kg repeszbomba ; 120 X 1 kg gyújtóbomba)
Súly: 2300 kg (3400 kg harckészen)
Csúcsmagasság: 8000 m Hatótávolság: 750 km
Fesztávolság: 12,90 m (felso szárny) ; 9,40 (alsó szárny)
Hossz: 9,64 m Magasság: 3,50 m
A magyar hadvezetés elhatározta, hogy meg kell termteni a korszerű hazai hadirepülőgép-gyártás alapjait. Ennek a programnak lett az első képviseloje a WM 21 Sólyom közelfelderítő-bombázó repülőgép, melynek fejlesztését 1936-ban kezdték el. Elődje a WM 16 Budapest típus volt, ennek átépítéséből jött létre a Sólyom. Próbarepüléseit 1937-ben, csapatpróbáit 1938-ban végezték, s még abban az évben megkezdodött az első széria építése, mely még be sem fejezodött, amikor a fent említett program keretében a minisztérium újabb megrendeléseket adott a három üzemnek, ahol a Sólymokat gyártották. A gépet a csepeli WM (43), a budapesti MÁVAG (43) és a gyori MWG (42) készítette.
Az utolsó, 1942-ben leszállított szériát erősebb motorral szerelték. A Sólymokat bevettették a Jugoszlávia elleni hadjáratban, és az orsz fronton is. 1942-től jobbára kiképzésre használták. Kategóriájában nem számított a legjobb típusnak, de számos modellnél kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkezett. .
Tengelyhatalmak országainak háborús teljesítményét az ország méretéhez és iparához képest értékelve természetesen csúcsmagasan áll Németország, utána következik Japán. A harmadik helyen a háborús erőfeszítésket tekintve azonban nem az 50 milliós, fejlett iparral rendelkező Olaszország áll, hanem a 10 milliós - agrár ipari jellegű Magyarország. Hitler sokáig ellenszenvel viseltetett irántunk és a román olaj is fontos volt neki, de a románok még az olaszoknál is gyengébb katonák voltak és messze utánunk a harcoltak még sorban következnek a horvátokkal és a szlovákokkal egy szinten. Mindezt a teljesítményt mi úgy értük el, hogy a Trianoni korlátozások is sujtottak bennünket. A finnek harci szellem tekintetében felettünk áltak, de iparuk akkor még nem teljesített.
Összességében elmondható, hogy mi nem voltunk utolsó csatlósai a németeknek,
hanem a leghűségesebb és hasznos szövetségesei!
|
|
|
Szerkesztő: Bandi
Nyitás: 2009.02.14
Téma: Háborúk
Böngésző: SlimBrowser
Email: freemail
URL: magyar-haboru
|
|
|
|