Brit tankok
A10 (A10E1) Cruiser MK II.
Az A10-es brit tankot elődjétől, az A9-estől vastagabb páncélzata és kisebb sebessége különböztette meg, mechanikájuk és "külalakjuk" szinte teljesen megegyezett. Az A10-es típust a hadsereg 1937-ben kapta meg kipróbálásra. A szakértők több változtatást kezdeményeztek, megerősítették pl. a páncélzatát, ill. még egy géppuskát szereltek be. 1938-tól sorozatban gyártották. Részt vett a franciaországi harcokban, de szolgált Észak-Afrikában is. 1941 után fokozatosan más típusokkal váltották fel, de a Vickers-cég az A10-es alapján fejlesztette ki a későbbi Valentine típusú harckocsiját.
TECHNIKAI ADATOK
Hosszúság: 5,90 m
Szélesség: 2,55 m
Magasság: 2,50 m
Súly: 12 t
Legénység: 5 fő
Fegyverzet: 1 db 40 mm-es L/50 harckocsiágyú; 2 db 7,62 mm-es géppuska
Motor: AEG Type A179, 6 hengeres; 150 LE
Sebesség: 40 km/h (úton)
Hatótávolság: 240 km
Páncélzat: 6-14 mm
A27M Cruiser MK VIII. "Cromwell"
A modell fejlesztése 1941-ben indult, a gyártás 1943 novemberétõl 1945-ig folyt. Az elődjénél sokkal erősebb páncélzattal és fegyverzettel ellátott Cromwellt a Crusader felváltására tervezték. Az első Cromwellek, amelyek 1943-ban jelentek meg, még 6 fontos ágyút kaptak, de hamarosan nyilvánvalóvá vált, hogy ez a fegyverzet már nem elegendő. Többféle változat készült, az eredeti 57mm-es löveget a Cromwell IV-es típustól kezdődően 75 mm-es váltotta fel, de egyes változatokba 93 mm-est is építettek. Legnagyobb erénye a kitűnő Meteor motor volt, melynek segítségével igen gyorsan haladhatott, és így felderítésre is kiválóan megfelelt. Kétségtelen tény, hogy a legtöbb brit egységet végül M4 Shermanekkel szerelték fel, de kiképző harckocsiként a Cromwell is értékes szolgálatot tett a D-napra való felkészülésben, és mindvégig ott szolgált az európai hadszíntéren. A típust emellett mozgó figyelőpontként és műszaki mentő harckocsiként is használták. Jóllehet még mindig nem ért fel teljesen a német harckocsikkal, a Cromwell mégis érezhetően jobb volt minden korábbi brit típusnál, és harc közben is elfogadható teljesítményt nyújtott.
TECHNIKAI ADATOK
Hosszúság: 6,80 m
Szélesség: 2,90 m
Magasság: 2,47 m
Súly: 28 t
Legénység: 5 fő
Fegyverzet: 1 db 75 mm-es L/39,5 löveg; 2db 7,92 mm-es Besa géppuska
Motor: Rolls-Royce Meteor V12; 600 LE
Sebesség: 64 km/h (úton)
Hatótávolság: 160 km
Páncélzat: 15-65 mm
A10 Valentine MK I.-XI.
A brit hadsereg 1938-ban felkérte a Vickers-gyárat, hogy A-10-es "cirkáló" harckocsijára támaszkodva kezdje meg egy gyalogsági harckocsi gyártását. A cég 1939-ben kezdte meg a kifejlesztését. Kezdetben kétségek merültek fel az új harckocsi kétszemélyes tornyával kapcsolatban, mely korlátozta a későbbiekben beszerelhető fegyverzet nagyságát, de az égető háborús szükséglet miatt a típust mégis gyártásba vették, mely 1940-ben indult meg. 1944-ig kb. 8275 darab készült a különféle típusváltozatokból, és az Archer páncélvadászból. (Ennek készítése azon brit döntés nyomán született, amely szerint a brit páncéltörő ágyúk kaliberét 57-ről 76,2 mm-re növelték. Ezek az új ágyúk túl nehezek voltak az akkor szolgálatban álló brit harckocsik számára, ezért átmeneti megoldásként a Valentine harckocsialvázát építették át páncélvadásznak.) Ez a modell a brit harckocsitermelésnek majdnem a negyedét tette ki. Fegyverzete a tervezéskor gyenge volt, de később folyamatosan korszerűsítették, egyre erősödött. A Valentine elődjénél kevéssé volt mozgékony, de jó páncélzata volt. A harckocsizók körében nagy népszerűségnek örvendett. Afrikában és a nyugati fronton egyaránt bevetették, csakúgy, mint keleten, ui. jelentős számban kapott a típusból a Vörös Hadsereg is.
TECHNIKAI ADATOK
Hosszúság: 5,42 m
Szélesség: 2,63 m
Magasság: 2,27 m
Súly: 16 t
Legénység: 3 fő
Fegyverzet: 1 db 40 mm-es harckocsiágyú; 1 db 7,92 mm-es Besa géppuska; 1 db 7,62 mm-es Bren géppuska
Motor: AEC benzinmotor; 135 LE
Sebesség: 30 km/h (úton)
Hatótávolság: 145 km
Páncélzat: 20-60 mm
A12 Matilda 2 MK I-V
A háború első felének legsikeresebb brit harckocsiját több típusváltozatban is gyártották, az "egyszerűen" Matildának nevezett típus a Matilda II volt. A család kifejlesztése 1936-ban indult, a különböző modelleket ezután nagy sorozatban állították elő. Legnagyobb sikerét Arrasnál aratta, ahol a Matildák egy időre feltartóztatták a németeket, elősegítve a dunkerque-i evakuációt. Az afrikai hadszíntéren az olaszok ellen is jó eredményeket értek el, de a német Pz. III-asok és a Pz. IV-esek számára könnyű prédának bizonyultak a nehézkes és kis hatósugarú fegyverekkel felszerelt Matildák.
TECHNIKAI ADATOK
Hosszúság: 5,61 m
Szélesség: 2,59 m
Magasság: 2,51 m
Súly: 26,9 t
Legénység: 4 fő
Fegyverzet: 1 db 40 mm-es löveg, 1 db 7,62 mm-es Besa géppuska
Motor: 2 db AEC dieselmotor (2 x 87 LE)
Sebesség: 24 km/h (úton)
Hatótávolság: 250 km (úton)
Páncélzat: 13-78 mm
A22 Churchill MK I-VIII.
A háború kitörése után az angol hadvezetés számára nyilvánvalóvá vált, hogy újabb típusú harckocsikra van szükség. Ennek következtében kezdték meg 1940-ben a Churchill nehézharckocsik kifejlesztését, de nem vették kellően figyelembe a harctéri tapasztalatokat és figyelmen kívül hagyták a technikai fejlődésben rejlő lehetőségeket is. Így az elkészült tanksorozat az első világháború brit harckocsiépítésének továbbfejlesztéseként jött létre. Erős páncélzat, az újabb változatoknál egyre növekvő tűzerő, de nagy súly és kis mozgékonyság jellemezte a típust. Ennek ellenére el kell ismerni, hogy különböző speciális változatait (pl. hídvető, vontató, aknamentesítő) sikerrel használták a britek. 1943-ba jelent meg tömegesen a csapatoknál, első bevetésére Dieppe-nél került sor, ahol az első harci tapasztalatok kiábrándítóak voltak. Ezután főként Afrikában, Sziciliában és Dél-Európában alkalmazták. A Churchill kiváló szolgálatot tett, és a brit hadsereg csupán a 60-as években selejtezte ki.
TECHNIKAI ADATOK
Hosszúság: 7,45 m
Szélesség: 3,95 m
Magasság: 2,70 m
Súly: 39 t
Legénység: 5 fő
Fegyverzet: 1 db 57 mm-es harckocsiágyú, 2 db 7,92 mm-es Besa géppuska
Motor: Bedford twin-six; 350 LE
Sebesség: 28 km/h (úton)
Hatótávolság: 145 km
Páncélzat: 19-101 mm
Churchill AVRE (Armored Vehicle Royal Enginers)
A Churchill harckocsi stabil konstrukciója, tágas küzdőtere lehetővé tette, hogy létrejöjjenek speciális feladatok elvégzésére alkalmas Churchill-változatok is. Ezek közül az egyik legismertebb a Churchill AVRE utászharckocsi (Armored Vehicle Royal Enginners), amelynek fő fegyvere egy 290 mm-es Petard aknavető volt, amely 18 kg-os "Flying Dustbin" (repülő kuka) aknákat lőtt ki. A bunkerek és betonerődök pusztitására fejlesztettek ki - a lőtávolsága csak 73 m volt, de ha egy másik harckocsi fedezte elölről, elég közel tudott férkőzni a bunkerekhez. Nevezték Churchill Petard-nak is.
TECHNIKAI ADATOK
Hosszúság: 7,45 m
Szélesség: 2,48 m
Magasság: 3,45 m
Súly: 40 842 kg
Legénység: 5 fő
Fegyverzet: 1 db 290 mm-es Petard aknavető, 2 db 7,92 mm-es Besa géppuska
Motor: Bedford twin-six benzinmotor; 350 LE
Sebesség: 28 km/h (úton)
Hatótávolság: 145 km
Páncélzat: 16-101 mm
A15 (A15E19) Crusier MK I.-VI. "Crusader"
A Crusader harckocsitípussal először egy 1938-ban készült tervben találkozhatunk, de azt a projektet később leállították. Tetszetős külseje első pillantásra elleplezi azt a tényt, hogy már akkor amikor megjelent a csapatoknál, alapjában elavult konstrukció volt. Az 1940-es franciaországi harcok tapasztalatai alapján, az A13-as típusból kiindulva készült végül el az A15-ös modell. 1940 és 1943 között gyártották, kb. 5300 darab készült a különféle változatokból. Tornyának kialakítása a brit modellekre jellemző, ferde lapokból áll. Kategóriába sorolása is jellegzetes, az ún. cirkáló tankok tipikus példánya. Főként Észak-Afrikában szolgált, az el-alameini csata után fokozatosan leváltották az amerikai M3-as ill. M4-es (Sherman) modellekkel, de kiképzésre a háború végéig használták. A sivatagban fő ellenfele a német Pz III típus volt. Gyorsaságban jobbnak bizonyult nála, de gyengébb tűzerővel rendelkezett, és a németek tankágyúi, ill. páncéltörő fegyverei könnyen átütötték.
TECHNIKAI ADATOK
Hosszúság: 5,97 m
Szélesség: 2,77 m
Magasság: 2,24 m
Súly: 19 t
Legénység: 5 fő
Fegyverzet: 1 db 75 mm-es L/45-ös harckocsiágyú; 2 db 7,92 mm-es Besa géppuska
Motor: Nuffield Liberty, 12 hengeres; 340 LE
Sebesség: 45 km/h (úton)
Hatótávolság: 160 km (póttankkal 200 km)
Páncélzat: 7-40 mm |