Szovjet páncélautók
BA-10
Az 1932-ben gyártani kezdett BA-10 a GAZ-AAA polgári célú teherautó alvázára épült (amelyet megerősítettek, hogy elviselje a jelentős tömegnövekedést). A BA-10 jókora, gyakorlatias kialakítású harcjármű volt, amelynek korszerűtlen megjelenése jól tükrözte a konstrukció I. világháborús eredetét. Tömege ellenére a BA-10 jól bevált a szovjet terepviszonyok és távolságok közepette, főfegyverzete pedig vetekedett a legtöbb harckocsiéval. 1941 júniusát követően a Szovjetuniót lerohanó német csapatok jelentős mennyiségű BA-10-est zsákmányoltak, amelyeket mind a Szovjetunióban, mind pedig a Balkánon partizánvadász feladatokra vetettek be. A jármű nagyszerűen bevált ebben a szerepkörben. Azokat a BA-10-eseket, amelyek szovjet kézben maradtak, 1942 végétől kivonták a frontszolgálatból, majd tornyukat leszerelve páncélozott szállító járműként használták őket.
TECHNIKAI ADATOK
Hosszúság: 4,70 m
Szélesség: 2,09 m
Magasság: 2,42 m
Súly: 7 500 kg
Legénység: 4 fő
Fegyverzet: 1 db 37 vagy 45 mm-es harckocsiágyú; egy db 7,62 mm-es géppuska
Motor: egy 85 LE-s (63kW) teljesítményű 14 hengeres vízhűtéses GAZ-M benzinmotor
Sebesség: úton 87 km/h; gázlóképesség 0,60 m; lépcsőmászó képesség 0,38 m; árokáthidaló képesség 0,50 m
Hatótávolság: 320 km
Páncélzat: 25 mm-ig
BA-20
A szovjet légideszant csapatok haditechnikai eszközei közt – a Tuhacsevszkij-féle eredeti koncepció szerint – kiemelkedően fontos helyet foglaltak el a légideszant csapatok harcjárművei. A szakirodalom gyakran említi különféle páncélautók deszantolását TB-3 repülőgéppel, leszálló módszer alkalmazásával. Ilyen könnyű harcjármű volt az 1936-1938 között gyártott, mindössze 2500 kg tömegű BA-20 páncélautó, melynek fegyverzete mindössze egy 7,62 mm-es géppuska volt, 6 mm-es páncélzata pedig csak a kézifegyverek és a repeszek ellen védett. A páncélautó mozgékonyságát azonban jól jellemzi a 90 km/h végsebesség műúton, de terepjáró képessége már nem volt ennyire kedvező…
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 4,10 m
Szélesség: 1,80 m
Magasság: 2,30 m
Súly: 2300 kg
Legénység: 2 fő
Fegyverzet: egy 7,62 mm-es DT géppuska
Motor: 50 LE-s GAZ-M1
Sebesség: 90 km/h (úton)
Hatótáv: 350 km
Páncélzat: 6 mm
BA-6
A BA-20 komolyabb eszköznek mondható az 1935-1936 között gyártott BA-6 páncélautó. Erre a T-26 könnyű harckocsi tornyát szerelték fel, amelyben egy 37 mm-es harckocsi ágyú kapott helyet. A több mint 5000 kg tömegű jármű páncélzata 8 mm, kiegészítő fegyverzete két 7,62 mm-es géppuska volt. Megfelelő terepjáró képességéről a dupla hátsóhidas futómű gondoskodott, melynek 8 kerekére kiegészítő gumilánctalp volt szerelhető, ha a terep ezt indokolta. A továbbfejlesztett változatnál, a BA-10 páncélautónál – sok más módosítás mellett – a páncélvastagság már 10 mm-re, a harckocsiágyú űrmérete pedig 45 mm-re nőtt.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 4,65 m
Magasság: 2,20 m
Szélesség: 2,10 m
Súly: 5120 kg
Legénység: 4 fő
Fegyverzet: 1 db 37 mm-es 20-K ágyú; és 2 db 7,62 mm-es DT géppuska
Motor: 40 LE-s GAZ-A
Sebesség: 55 km/h (úton)
Hatótáv: 200 km
Páncélzat: 8 mm
BA-64
A harcjárművet a V. Gracsev vezetése alatt álló csoport tervezte 1942-ben. A jármű bázisát a GAZ–64 típusú terepjáró képezte. A következő évben a GAZ–67B bázisán a BA–64B páncélgépkocsi gyártását kezdték meg, melynek az előd járműnél szélesebb nyomtáva volt. 1944-ben megépült a torony nélküli parancsnoki gépjármű kísérleti mintája. A páncélgépkocsi kerekein leszerelhetetlen golyóálló kamrás-szivacsos gumiabroncsok voltak. Ezek az abroncsok egyben maximálták is a jármű megengedhető sebességét 40 km/h értékben. A BA–64 gépkocsit a háború befejezéséig gyártották. Egyes típusokba rádióállomásokat építettek be.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 3,66 m
Szélesség: 1,53 m
Magasság: 1,90 m
Súly: 2400 kg
Legénység: 2 fő
Fegyverzet: egy 7,62 mm-es DT géppuska
Motor: 80 LE-s GAZ-MM
Sebesség: úton 80 km/h
Hatótáv: 500 km
Páncélzat: 7-15 mm |