Amerikai szállítójárművek
Jeep 4x4
Az amerikai hadsereg 1940 júniusában pályázatot írt ki egy „bárhová eljutó" járműre. A kezdeti tervezési változtatások után mind a Ford, mind pedig a Willys hozzálátott az új típus sorozatgyártásához, amelyből összesen 650 000 példányt állítottak elő. Az elsősorban felderítési és összeköttetési feladatokra szánt Jeep olyan sikeresnek bizonyult, hogy hamarosan számtalan más célra, például légideszanterők támogató járműveként, vagy rakéta sorozatvetők hordozó járműveként is igénybe vették. A típust a brit SAS is átvette nagy távolságú sivatagi rajtaütéseihez. Ezeket a példányokat megfosztották az összes kényelmi berendezéstől, és igen erős fegyverzettel látták el őket. A Jeepéi mentési feladatokra, sőt telefonkábel fektetésére is igénybe vették. Különleges, peremes acélkerekekkel felszerelve a típust vasúti közlekedésre is át lehetett állítani. A Jeep a II. világháború összes hadszínterén kiválóan szolgálta a szövetséges hadseregeket.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 3,33 m
Szélesség: 1,57 m
Magasság: 1,14 m
Súly: 1247 kg
Legénység: 1+3 fő
Fegyverzet: az alapváltozatnál nincs
Motor: "Go Devil" 60 LE-es négyhengeres benzinmotor
Sebesség: 88,5 km/h (úton)
Hatótáv: 363 km
DUKW
A Duck (kacsa) néven ismert DUKW először 1942-ben jelent meg. A típus lényegében egy átalakított 6x6-os GMC teherautó volt, amelynek testét csónak formájúra képezték ki. Az egyszerű kialakítású járművet alkalmazni, karbantartani könnyű volt. Több mint 21 ezer példány készült belőle a háborúban, és a szövetségesek összes hadserege szolgálatba állította. A típust arra tervezték, hogy a hajókról közvetlenül a partra tegye ki az utánpótlást, valójában azonban csapatokat, vagy könnyűtüzérséget szállítva mélyen a szárazföld belsejébe is eljutott. Számos nehézfegyver-hordozó változata volt, amelyek közül a rakéta-sorozatvetővel felszerelt Scorpion (skorpió) érdemel említést. Annak ellenére, hogy korlátozott volt a terhelhetősége, és erősebb hullámzásban kiszámíthatatlan teljesítményt nyújtott, a DUKW robusztus és megbízható jármű volt, amelyre gyakran hivatkoztak úgy, mint a szövetségesek egyik háborúnyerő fegyverére.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 9,75 m
Szélesség: 2,51 m
Magasság: 2,69 m
Súly: 9097 kg
Legénység: 2 fő
Fegyverzet: az alap változatnak nincs
Motor: egy 91,5 LE (68,2 kW) teljesítményű GMC Model 270 benzinmotor
Sebesség: úton 80 km/h; vízen 9,7 km/h
Hatótáv: 120 km
GMC 6x6 'Jimmy'
A GMC 6x6 az amerikai hadsereg 1939-ben meginduló szabványosítási programjának keretében készült, amely minden egyes kategóriában csupán két-két típus létét tartotta elfogadhatónak, emellett pedig azt is megkövetelte, hogy ahol csak lehetséges, ott azonos alkatrészeket és szerelvényeket használjanak. A Jimmy néven ismertté váló típust a Lend-Lease egyezmény keretén belül már azt megelőzően átadták a brit hadseregnek, hogy az USA belépett volna a II. világháborúba. A GMC 6x6 minden hadszíntéren - még a Szovjetunióban is, amely szintén tekintélyes mennyiséget kapott belőle - kiváló szolgálatot tett a szövetségeseknek. A Jimmy kulcsfontosságú szerepet töltött be az angolszász hatalmak D-napi partraszállását követően, mert megbízhatóan oldotta meg a fronton küzdő csapatok utánpótlását, ugyanis egészen addig minden hadianyagot teherautón kellett átjuttatni Franciaországon, amíg nem sikerült elfoglalni néhány Németországhoz közelebb eső kikötőt.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 6,82 m
Szélesség: 2,44 m
Magasság: 3,01 m
Súly: 11 939 kg
Legénység: 1 fő
Fegyverzet: nincs
Motor: egy 106 LE (79 kW) teljesítményű Hercules RXC hathengeres benzinmotor S
Sebesség: 64 km/h (úton)
Hatótáv: 255 km
M3
Az Amerikai Egyesült Államok csak 1941-ben látott hozzá igazán komolyan a féllánctalpas járművek gyártásához, de a háború végére így is több mint 40 ezer ilyen harcjármű készült el az amerikai gyárakban. A típust általában csapatszállító járműként használták, bár volt mentő, híradó és tüzérségi vontató változata is. A jármű valójában olyan nagy számban állt rendelkezésre, hogy egyre inkább az angolszász haderők ismertető jegyévé vált. A II. világháború után a volt szövetséges haderők az M3-ast egyre inkább csak műszaki mentési feladatokra használták, de a háborúban a Szovjetuniónak szállított példányokat a Varsói Szerződés számos állama szolgálatba állította, és még jó néhány évig szolgálatban is tartotta. Az izraeli hadsereg az összes arab-izraeli háborúban alkalmazta, főleg lövészszállító járműként.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 6,16 m
Szélesség: 2,30 m
Magasság: 2,26 m
Súly: 9297 kg
Legénység: 13 fő
Fegyverzet: az alapváltozatnál egy 12,7 mm géppuska; egy 7,62 mm géppuska
Motor: 147 LE-s hathengeres White160AX benzinmotor
Sebesség: 64,8 km/h (úton)
Hatótáv: 282 km
Páncélzat: 8 mm
LVT-2
Az LVT-2 annak az LVT-1 kétéltűnek a továbbfejlesztett változata volt, amelyet eredetileg polgári célra, a floridai mocsarakban való közlekedésre terveztek. Éppen ezért katonai célra nem bizonyult igazán megfelelőnek. Az LVT-2-est ezért az M3 könnyű harckocsi motorjával és sebességváltójával látták el. A motort kezdetben a jármű hátló részében helyezték el, ami lecsökkentette a raktér méretét. Ezt a gondot a későbbi változatoknál úgy orvosolták, hogy a motort áthelyezték a harcjármű elejébe. Gyakorlatlan személyzetnek problémákat okozott a jármű kormányzása és fékrendszere is. A guadalcanali harcoktól kezdve az amerikai haderő széles körben használta az LVT-2-est csendes-óceáni hadműveleteiben. A háború vége felé a típust Nyugat-Európában is bevetették. Az LVT-2-esnek volt néhány rakéta-sorozatvetős, lángszórós és könnyű ágyús (LVT-A) változata is, de a típus elsődleges feladata mindvégig az maradt, hogy partra tegye a támadó csapatok első hullámát.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 7,95 m
Szélesség: 3,25 m
Magasság: 3,02 m
Súly: 17 509 kg
Legénység: 3 fő
Fegyverzet: egy 12,7 mm-es és két 7,62 mm géppuska
Motor: két, összesen 220 LE (164,1 kW) teljesítményű Cadillac benzinmotor
Sebesség: max. sebessége úton 27,3 km/h; vízen 9,7 km/h
Hatótáv: 241 km; vízen 120,7 km
Páncélzat: 67 mm-ig
Mack 6x6
A Mack már a II. világháborút megelőzően is igen jó nevet vívott ki magának a teherautógyártó iparban, így fontos szerepet kapott az amerikai hadsereg szállítókapacitásának kiépítésében. A cég által gyártott legjelentősebb típus, mérete és teljesítménye alapján a 7,6 tonnás NO 6 X 6-os volt, amelyet mind a brit, mind pedig az amerikai erők elsősorban nehéztüzérségi vontatóként (például a 155 mm-es Long Tom ágyúk továbbítására) vettek igénybe. A típust számtalan feladatra alkalmazta a kanadai hadsereg is. A Mack 6x6-ost először Olaszországban vetették be. Mérete dacára a Mack elég jól elboldogult a bonyolult hegyes terepen ahhoz, hogy a támadó csapatok első hullámával tarthasson. A Mack 6x6 elrendezése hagyományos, a motor elöl, a kétfős, előrehajtható szélvédővel ellátott vezetőfülke középen, a rakodótér pedig a jármű hátsó részén helyezkedik el.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 7,54 m
Szélesség: 2,62 m
Magasság: 3,15 m
Súly: 19 813 kg
Legénység: 1 fő
Fegyverzet: nincs
Motor: egy 159 LE (118,6 kW) teljesítményű Mack EY hathengeres benzinmotor
Sebesség: 84 km/h (úton)
Hatótáv: 340 km
Páncélzat: nincs |