Francia repülők
Dewoitine D.520
A második világháború egyik legjobb francia repülőgépe volt a D.520-as. Tervezésének előkészítését 1936-ban kezdték, az 1937-es megrendeléstől számított két év múlva pedig a prototípus is elkészült. Még 1939-ben megkezdték a sorozatgyártást is, a franciák szerencsétlenségére azonban a vártnál kevesebb példány készült el. A német megszállást követően is folytatódott a termelés, a gépekkel egyrészt Vichy-Franciaország légierejét, másfelől a tengelyhatalmak repülős fegyvernemét szerelték fel. Bulgária és Románia a harctereken is bevetette, a Luftwaffe és az olasz légierő pedig kiképzési célokra használta a D.520-ast. A háború végén szóba került továbbfejlesztése, de később ezt a programot törölték.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 8,76 m
Magasság: 2,59 m
Fesztávolság: 10,15 m
Hatótáv: 892 km
Személyzet: 1 fő
Csúcsmagasság: 11 000 m
Szerkezeti tömeg: 2057 kg
Felszálló tömeg: 2780 kg
Csúcssebesség: 534 km/h
Fegyverzet: 1 db 20 mm-es Hispano-Suiza HS 404 gépágyú, 4 db 7,5 mm-es MAC 34 M39 géppuska.
Hajtómű: 1 db 12 hengeres Hispano-Suiza 12Y-45, 930 LE
Morane-Saulnier MS.406
Az MS.406 Franciaország első korszerű, önhordó alsószárnyas vadászgépe volt, zárt pilótafülkével és behúzható futóművel. Mindezek ellenére a típus a második világháború kezdetére már elavultnak számított, és súlyos veszteséget szenvedett a Lufwaffe repülőgépeivel vívott légiharcokban. Az MS.405 egy 1934-es kiírásra született, a prototípusa 1935 augusztusában repült először. Ezt 15 darab MS.405C.1 jelű, nullszériás repülőgép követte. A sorozatgyártás az MS.406C.1 típusú gépekkel indult meg, miután 1938 márciusában 1000 repülőgépre érkezett megrendelés. Az MS.406-osokat két gyártósoron készítették, 1938 júniusa és 1940 júniusa között 1077 repülőgépet adtak át. Alapvetően meghatározó gépe volt a Vichy-légierőnek, de exportáltak gépeket Svájcba és Törökországba, míg a németek által lefoglalt repülőgépekből jutott Horvátországnak és Finnországnak is.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 8,17 m
Magasság: 3,25 m
Fesztávolság: 10,62 m
Hatótáv: 1500 km
Személyzet: 1 fő
Csúcsmagasság: 9400 m
Szerkezeti tömeg: 1872 kg
Felszálló tömeg: 2722 kg
Csúcssebesség: 490 km/h
Fegyverzet: 1 db a motorba mereven beépített 20 mm-es gépágyú (vagy 7,5 mm-es géppuska), két 7,5 mm-es, a szárnyba beépített géppuska
Hajtómű: egy 860 Le-s (641 kW) Hispano-Suiza 12Y-31 típusú, 12 hengeres V-motor
Liore-et-Olivier LeO 451
Négyüléses, közepes bombázó repülőgép. A LeO 451 a második világháborút megelőző időszakban a francia repülőgépipar legjobb bombázógépe volt. A jól sikerült, szép vonalú alkotás meggyőző erővel bizonyította, hogy lejárt a szögletes formájú, esetlen repülőgépek kora, amelyek a harmincas években Franciaország egét járták. A LeO 45.01 jelű két prototípus 1937 januárjában repült először, amikor a LeO cég 1934 novemberében megnyerte a korszerű nappali bombázógépre kiírt pályázatot. A LeO 451B.4 sorozatgépeket 1939 őszén állították csapatszolgálatba. A gyártás Franciaország összeomlásáig zökkenőmentesen folyt, 580 repülőgép készült el. A csatákat átvészelt gépek tovább repültek; a bombázógépeket 12 személyes polgári utas-, illetve 17 személyes ejtőernyős-szállítógépekké alakították át, néhány még az ötvenes évek közepén is repült. Az ábrán látható repülőgép a GB1/11 bombázócsoporté volt, a marokkói Oran-La-Sénia támaszponton.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 17,17 m
Magasság: 5,24 m
Fesztávolság: 22,52 m
Hatótáv: 2300 km
Személyzet: 4 fő
Csúcsmagasság: 9000 m
Szerkezeti tömeg: 7815 kg
Felszálló tömeg: 11 400 kg
Csúcssebesség: 495 km/h
Fegyverzet: egy 7,5 mm-es mereven beépített géppuska a törzs elején, egy 20 mm-es forgatható gépágyú a lövésztoronyban a törzs tetején, egy 7,5 mm-es gépágyú a toronyban a törzs alján és 2000 kg-os bombateher zárt bombatérben
Hajtómű: két 1140 Le-s (850 kW) Gnöme-Rhöne 14N-48/49 típusú, 14 hengeres, kétsoros csillagmotor
Breguet Bre. 693 'Guppy'
1934-ben háromüléses nehézvadászgép igénye merült fel, a Bre.690-et erre tervezték; de miután a Potez 630-ra esett a választás, a Breguet gyár a tervet Bre.691 típusjellel kétüléses támadógéppé alakította át. Az új gép 1938 márciusában repült először; 78 darab Bre.691AB.2 típusú, két Hispano-Suiza 14 hengeres csillagmotorral ellátott szériagép követte. Tervezték ugyan, hogy a Bre.692-est Gnőme-Rhőne 14N csillagmotorokkal is gyártják, a következő altípus mégis a Bre.693-as lett, Gnőme-Rhöne 14M csillagmotorokkal és a motorgondolákon hátul beépített, 7,5 mm-es, ferdén lefelé és hátra tüzelő géppuskákkal. Az első Bre.693AB.2 1940 márciusában repült először. 254 repülőgép készült el, amelyekből az utolsók már a Vlchy-légierőhöz kerültek. 1942 novemberében a németek lefoglalták és Olaszországnak adták át a repülőgépeket, melyeket az Olasz Királyi Légierő kiképzésre használt.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 9,69 m
Magasság: 3,17 m
Fesztávolság: 15,36 m
Hatótáv: 1350 km
Személyzet: 2 fő
Csúcsmagasság: 8500 m
Szerkezeti tömeg: 3010 kg
Felszálló tömeg: 5500 kg
Csúcssebesség: 475 km/ó
Fegyverzet: egy 20 mm-es, mereven beépített, előretüzelő gépágyú, két 7,5 mm-es, mereven beépített, előretüzelő géppuska, egy 7,5 mm-es, mereven he épített, ferdén hátratüzelő géppuska, két 7,5 mm-es, mereven be épített, ferdén hátra és lefelé tüzelő géppuska, egy 7,5 mm-es, forgatható géppuska és 400 kg-os bombateher zárt bombatérben
Hajtómű: két 700 Le-s (522 kW) Gnőme-Rhöne 14M-6/7 Mars típusú, 14 hengeres, kétsoros csillagmotor
|