Francia harckocsik
Char B
Fejlesztése még 1921-ben kezdődött, az első világháborús típusok több jellegzetességét is magán viseli. Az első Char B1 1937-ben jelent meg, és a maga idejében igen erős harckocsi volt, és olyan korszerű műszaki megoldásokkal készült mint például az önzáró üzemanyagtartályok. A személyzet tagjait viszont egymástól távol helyezték el, ami megnehezítette együttműködésüket. A B1 képességeit csak igen jól képzett harckocsizókkal lehetett érvényesíteni, a francia hadsereg azonban 1940-ben nem dúskált az ilyen katonákban. Tetézte a gondokat, hogy a harckocsi szerkezetének bonyolultsága megnehezítette a karbantartást, számos példány pedig harc közben robbant le. A harcba vetett harckocsik erős fegyverzetük ellenére túlságosan nehézkesnek bizonyultak ahhoz hogy valóban ütőképes fegyverként befolyásolják a franciaországi harcok végkimenetelét. A zsákmányolt példányokat a németek a későbbiekben kiképzésre, vagy önjáró lövegek alvázaként használták fel.
TECHNIKAI ADATOK
Hosszúság: 6,37 m
Szélesség: 2,47 m
Magasság: 2,75 m
Súly: 31 500 kg
Legénység: 4 fő
Fegyverzet: 1 x 75 mm ABS Model 39 ágyú, 1 x 47 mm Model 34 harckocsiágyú, 2 x 7.5mm Chatellerault Model 1931 géppuska
Motor: 307 LE-s hathengeres Renault benzinmotor
Sebesség: 28 km/h (úton)
Hatótávolság: 140 km
Páncélzat: 60 mm
Renault R-35
A Renault R-35-öst a 30-as évek közepén, az ősöreg I. világháborús Renault FT 17-esek felváltására tervezték. 1940-re közel 1600 darab épült a típusból, amely számszerűen a francia hadsereg legjelentősebb harckocsija volt, bár még így sem sikerült teljesen felváltania az FT 17-eseket. Az R-35 megfelelt a vele szemben támasztott elvárásoknak, de nem bizonyult a német páncélosok egyenrangú ellenfelének, különösen azért nem, mert a francia harckocsikat elaprózva, kis csoportokban vetették be a német páncélos csoportosítások ellen. Lövege még a legkönnyebb német harckocsik páncélzatát sem tudta átütni, és számos példányát egyszerűen hátrahagyta a személyzete az 1940 májusi francia visszavonulás során. A németek helyőrségi és kiképzési feladatokra használták az R-35-ösöket, számos példányt pedig tüzérségi vontatóként, lőszerszállító járműként és önjáró lövegek alvázaként vettek igénybe. A tornyát eltávolították, és partvédelmi feladatokra vették igénybe.
TECHNIKAI ADATOK
Hosszúság: 4,02 m
Szélesség: 1,88 m
Magasság: 2,08 m
Súly: 9,8 t
Legénység: 2 fő
Fegyverzet: 1 db 37 mm-es harckocsiágyú; 1 db 7,5 mm-es géppuska
Motor: 82 LE
Sebesség: 19 km/h
Hatótávolság: 130 km (úton)
Páncélzat: 20-42 mm
Somua S-35
Az S-35 fejlesztését a Somua cég 1935-ben kezdte meg a Char B típus alapjain, sorozatban 1936-tól gyártották. A háború elején a legjobb harckocsitípus volt, fegyverzete egyenértékű volt a német modellekével, páncélzata pedig felülmúlta azokét. Hátrányául róható fel bonyolult futóműve és a személyzet kedvezőtlen elosztása (a parancsnok kezelte a fegyvereket). A legnagyobb gond mégis a rossz hadvezetési elgondolásokból származott, a szétszórt tankok nem vehették fel a versenyt a csoportosan támadó német Panzerekkel. A típus jónéhány példánya a németek kezébe került, azokat a háború végéig használták, elsősorban Norvégiában és a Balkánon.
TECHNIKAI ADATOK
Hosszúság: 5,45 m
Szélesség: 2,12 m
Magasság: 2,69 m
Súly: 20 t
Legénység: 3 fő
Fegyverzet: 1 db 47 mm-es L/34-es harckocsilöveg, 1 db 7,5 mm-es géppuska
Motor: 190 LE
Sebesség: 40 km/h (úton)
Hatótávolság: 260 km
Páncélzat: max. 55 mm |